Total Pageviews

Popular Posts

MAUT ITU

INNA LILLAH HI WA INNA ILAIHI RAJIUN..entri ini sebagai salh satu pengajaran bersama untuk kita dalam kehidupan ini...

setakat ,maklumat yang ana ketahui..email ini telah disampaikan melalui email ..
khabarnya, gambar entri yang ditunjukkan ialah mayat seorang bapa yang dibiarkan sendirian di dalam rumah keseorangan...namun, ditakdirkan, dicabut nyawanya di dalam rumah nya...anak nya juga lambat mendapat khabar kematian beliau sehinggalah di jumpai dalam keadaan bgini..

**ana memohon maaf kepada semua waris dan kerabat keluarga ini kerana post ini dipaparkan tanpa sebarang keizinan dan pengetahuan..ana juga hanya mendapat maklumat daripada blogge lain dan
diharapkan sebagaiu sebuah tauladan kehidupan kita dalam dunia ini...***



Usah di bayangkan gambar ini orang lain, bahkan anggaplah sahaja gambar ini adalah cerminan diri kita...kitalah yang berada di tempat si mayat ini...Benarlah , diri kita kan di hisab jua satu hari nanti.... bahkan, Bayangkan itulah diri kita selepas berada di dalam kubur kelak. Bahkan ianya lebih teruk lagi daripada itu... Tidak kiralah  siapa diri kita. ini sekali pun ,kedudukan pangkat kita....jauh lebih tinggi daripada orang bawahan kita...ke tanah jua akhirnya...Janji-janji Allah itu adalah benar..Jangan anggap kematian tidak kan datang menerpa kita...sekalipun , waktu itu.kita terasa selamat daripada apa jua keadaan.pabila malaikat maut ditugaskan mencabut nyawa daripada tubuh badan..kita tidak kan mampu untuk berbuat apa sekalipun...

semoga kita sentiasa menerima hidayah Allah SWT.Beringat lah wahai manusia sekalian , beramal lah sentiasa...Bertegurlah di dalam kebaikan ..solat lah pada waktunya...jangan melewatkan nya...janagn ditangguhkan...jangan melawan ikedua ibu bapa....jangan lah meninggikan suara kpada mereka....pilihlah syariah islam...jangan diabaikan ....yang sunnah , digalakkan melaksanakan nya...kerna keredhaan ILAHI lah yang kita harapkan...Jangan lah leka dan lalai dalam kehidupan ...walau sesibuk mana kehidupan ini, luangkan masa berdoa ,memunajat denagn kalimah2 Allah ....membaca alquran, dan segala2 amalan kebaikan yang mampu meningkatkan ketaqwaan dann keimanan diri...tiada siapa kan dapat menolong mu di hujung nyawamu...tunaikan lah haq Allah ...Tunaikan lah kewajipan....NASIHAT INI JUGA BUAT DIRI ANA YANG KHILAF DAN SERING LALAI DENGAN NIKMAT2 DUNIAWI....

Jadi apa yang ada? Tak ada apa.. kecuali segala amalan kita sahaja yang kita bawa bersama. Tapi selagi bernama manusia, hanya segelintir yang mampu mengambil iktibar. Bila mendengar ada berita kematian selalunya mereka akan berkata..'Oh.. si polan sudah mati rupanya..' Mereka lupa bahawa mereka juga bakal menerima nasib yang sama entah seketika nanti, esok, lusa atau bila-bila masa sahaja. Mereka masih lagi mampu bersembang pasal perniagaan ketika menziarah orang mati. Lebih teruk lagi masih boleh bergelak ketawa..

Munasabahlah bila nabi mengatakan bahawa orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingatkan mati. Kerana jelas, bila ingatkan mati manusia akan menjadi lebih berhati-hati dalam setiap tingkah laku dan budi bicara. Kalau nak buat sesuatu yang tak betul lantas hati kecil akan berkata..'Ni kalau aku buat, ditakdirkan aku mati sesaat selepas aku buat perkara tersebut dan tak sempat bertaubat..macamana?'Jadi selamatlah diri dari nak melakukan perkara yang bukan-bukan..

Jadi marilah kita sama-sama bermuahasah diri, renungkan kembali apa tujuan Allah jadikan kita di bumi ini. Adakah semata-mata untuk bangun tidur, makan, berkahwin, beranak pinak, berkerja, bermain... itu saja? atau untuk mengabdikan diri kepadaNya, pencipta kita yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani yang saban hari tak putus-putus memberi rezeki kepada kita dan sekelian makhluknya tanpa mengira Islam atau kafir, binatang atau tumbuhan... yang memberikan nikmat kesihatan kepada kita, yang membolehkan kita ke sana ke mari, yang memberi kita pertuturan kerana ada juga orang yang dikurniakan mulut dan lidah tapi tak mampu bercakap, yang memberi nikmat penglihatan kerana ada juga yang mempunyai mata yang pada zahirnya celik tapi tak mampu melihat dan bermacam-macam nikmat yang selama ini tidak kita sedari dan hargai melainkan bila Allah mencabut nikmat tersebut....

Sudah banyak perkara yang sia-sia kita lakukan. Saban waktu selama puluhan tahun. Cukuplah.. masa sekarang berlalu begitu pantas. Sedar-sedar kita sudah berada pada umur kita sekarang. Lihatlah sekeliling sudah berapa ramai saudara-mara, kawan-kawan yang telah pergi mendahului kita. Fikir-fikirkanlah dan buatlah perubahan pada hari ini juga. Masa kita sebenarnya sudah sangat suntuk.
Post a Comment

Google+ Badge

SAY ASSALAMUALAIKUM, MOGA ALLAH REDHA

SAY ASSALAMUALAIKUM, MOGA ALLAH REDHA
Tutorials">box


Shoutbox

Followers

Google+ Followers

Follow by Email















MATA PENA








saya sayang mak abah




















































ALLAHU ALLAH











MATA PENA










NAFS





SHAHIDA AMIRA ISMAIL
INTERNATIONAL ISLAMIC COLLEGE
DIPLOMA IN ISLAMIC CONTEMPORARY
SHAHIDA AMIRA ISMAIL
INTERNATIONAL ISLAMIC COLLEGE
DIPLOMA IN ISLAMIC CONTEMPORARY
~PART TIME QASEH GOLD DISTRIBUTOR, PRODUCT SUNNAH NUTRITION FOOD



♥ SYUKRAN JAZILAN YA UKHTANA WA SHABAB! ♥

MAUT ITU

INNA LILLAH HI WA INNA ILAIHI RAJIUN..entri ini sebagai salh satu pengajaran bersama untuk kita dalam kehidupan ini...

setakat ,maklumat yang ana ketahui..email ini telah disampaikan melalui email ..
khabarnya, gambar entri yang ditunjukkan ialah mayat seorang bapa yang dibiarkan sendirian di dalam rumah keseorangan...namun, ditakdirkan, dicabut nyawanya di dalam rumah nya...anak nya juga lambat mendapat khabar kematian beliau sehinggalah di jumpai dalam keadaan bgini..

**ana memohon maaf kepada semua waris dan kerabat keluarga ini kerana post ini dipaparkan tanpa sebarang keizinan dan pengetahuan..ana juga hanya mendapat maklumat daripada blogge lain dan
diharapkan sebagaiu sebuah tauladan kehidupan kita dalam dunia ini...***



Usah di bayangkan gambar ini orang lain, bahkan anggaplah sahaja gambar ini adalah cerminan diri kita...kitalah yang berada di tempat si mayat ini...Benarlah , diri kita kan di hisab jua satu hari nanti.... bahkan, Bayangkan itulah diri kita selepas berada di dalam kubur kelak. Bahkan ianya lebih teruk lagi daripada itu... Tidak kiralah  siapa diri kita. ini sekali pun ,kedudukan pangkat kita....jauh lebih tinggi daripada orang bawahan kita...ke tanah jua akhirnya...Janji-janji Allah itu adalah benar..Jangan anggap kematian tidak kan datang menerpa kita...sekalipun , waktu itu.kita terasa selamat daripada apa jua keadaan.pabila malaikat maut ditugaskan mencabut nyawa daripada tubuh badan..kita tidak kan mampu untuk berbuat apa sekalipun...

semoga kita sentiasa menerima hidayah Allah SWT.Beringat lah wahai manusia sekalian , beramal lah sentiasa...Bertegurlah di dalam kebaikan ..solat lah pada waktunya...jangan melewatkan nya...janagn ditangguhkan...jangan melawan ikedua ibu bapa....jangan lah meninggikan suara kpada mereka....pilihlah syariah islam...jangan diabaikan ....yang sunnah , digalakkan melaksanakan nya...kerna keredhaan ILAHI lah yang kita harapkan...Jangan lah leka dan lalai dalam kehidupan ...walau sesibuk mana kehidupan ini, luangkan masa berdoa ,memunajat denagn kalimah2 Allah ....membaca alquran, dan segala2 amalan kebaikan yang mampu meningkatkan ketaqwaan dann keimanan diri...tiada siapa kan dapat menolong mu di hujung nyawamu...tunaikan lah haq Allah ...Tunaikan lah kewajipan....NASIHAT INI JUGA BUAT DIRI ANA YANG KHILAF DAN SERING LALAI DENGAN NIKMAT2 DUNIAWI....

Jadi apa yang ada? Tak ada apa.. kecuali segala amalan kita sahaja yang kita bawa bersama. Tapi selagi bernama manusia, hanya segelintir yang mampu mengambil iktibar. Bila mendengar ada berita kematian selalunya mereka akan berkata..'Oh.. si polan sudah mati rupanya..' Mereka lupa bahawa mereka juga bakal menerima nasib yang sama entah seketika nanti, esok, lusa atau bila-bila masa sahaja. Mereka masih lagi mampu bersembang pasal perniagaan ketika menziarah orang mati. Lebih teruk lagi masih boleh bergelak ketawa..

Munasabahlah bila nabi mengatakan bahawa orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingatkan mati. Kerana jelas, bila ingatkan mati manusia akan menjadi lebih berhati-hati dalam setiap tingkah laku dan budi bicara. Kalau nak buat sesuatu yang tak betul lantas hati kecil akan berkata..'Ni kalau aku buat, ditakdirkan aku mati sesaat selepas aku buat perkara tersebut dan tak sempat bertaubat..macamana?'Jadi selamatlah diri dari nak melakukan perkara yang bukan-bukan..

Jadi marilah kita sama-sama bermuahasah diri, renungkan kembali apa tujuan Allah jadikan kita di bumi ini. Adakah semata-mata untuk bangun tidur, makan, berkahwin, beranak pinak, berkerja, bermain... itu saja? atau untuk mengabdikan diri kepadaNya, pencipta kita yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani yang saban hari tak putus-putus memberi rezeki kepada kita dan sekelian makhluknya tanpa mengira Islam atau kafir, binatang atau tumbuhan... yang memberikan nikmat kesihatan kepada kita, yang membolehkan kita ke sana ke mari, yang memberi kita pertuturan kerana ada juga orang yang dikurniakan mulut dan lidah tapi tak mampu bercakap, yang memberi nikmat penglihatan kerana ada juga yang mempunyai mata yang pada zahirnya celik tapi tak mampu melihat dan bermacam-macam nikmat yang selama ini tidak kita sedari dan hargai melainkan bila Allah mencabut nikmat tersebut....

Sudah banyak perkara yang sia-sia kita lakukan. Saban waktu selama puluhan tahun. Cukuplah.. masa sekarang berlalu begitu pantas. Sedar-sedar kita sudah berada pada umur kita sekarang. Lihatlah sekeliling sudah berapa ramai saudara-mara, kawan-kawan yang telah pergi mendahului kita. Fikir-fikirkanlah dan buatlah perubahan pada hari ini juga. Masa kita sebenarnya sudah sangat suntuk.
Post a Comment

GARDEN OF KNOWLEDGE

Pautan luar