Total Pageviews

Popular Posts

AMMAR


Perkuburan Eyub Sultan tempat Ammar disemadikan mengadap Laut Golden Horn. Tanah perkuboran yg menempatkan lebih 60 para sahabat nabi, awliya, panglima Uthmaniyyah dan orang ternama. Takdir ALlah, Dato Bandar Eyub beri pengecualian rakyat Malaysia pertama ini. SubhanA ALLAH !!!!

klik like untuk update daripada ayahanda dan ibunda

BELIAU https://www.facebook.com/letsfollowammar?directed_target_id=0:

LINK USTAZ HASRIZAL (youtube)sini  (website)sini

"mungkin permata ini telah pergi, namun, akan ada seorang susuk insan semangat kobar memburu syahid dan habiskan pengajian islam di turki satu hari nanti...

GPTD: Ahmad Ammar Dalam Kenangan (1993 - 2013)

1993-2013 ahmad ammar ahmad azam  <<<---------TEKAN UNTUK VIDEO BAHASA MELAYU

(coretan puan nur azlina)


Aku ingin menjadi SEJARAWAN PERANTAU


Semasa membelek catatan-catatan tulisan tangan anakanda Ahmad Ammar di dalam buku-buku notanya yang saya & ayahandanya bawa pulang tempohari, terjumpa catatan tentang visi & misi beliau: 


1) Akan menziarah serta mengkaji ketamadunan & kekayaan Sejarah Bangsa, Negara Turki & kerajaan-kerajaan yang pernah diasaskan oleh mereka."...ingin menjadi SEJARAWAN PERANTAU.

2) Meskipun tumpuan 100% kpd penguasaan akademik, tumpuan kpd ilmu rohani & agama tidak boleh diabaikan. Sehubungan dengan itu, bagi memastikan ketenangan jiwa, hubungan dengan Sang Pencipta dikekalkan, Risalah An-Nur tulisan Ustaz Badiuzzaman Said Nursi adalah penawar terbaik untuk semua ini.

Maka, jika aku berjaya memahami dan menguasai kitab RISALAH AN-NUR, aku akan cuba menyebarkannya ke setiap negara yg akan aku pergi di samping melakukan kajian sejarah.


2) Meskipun tumpuan 100% kpd penguasaan akademik, tumpuan kpd ilmu rohani & agama tidak boleh diabaikan. Sehubungan dengan itu, bagi memastikan ketenangan jiwa, hubungan dengan Sang Pencipta dikekalkan, Risalah An-Nur tulisan Ustaz Badiuzzaman Said Nursi adalah penawar terbaik untuk semua ini. 


Maka, jika aku berjaya memahami dan menguasai kitab RISALAH AN-NUR, aku akan cuba menyebarkannya ke setiap negara yg akan aku pergi di samping melakukan kajian sejarah.


Ya, sesungguhnya untuk mencapai kedua-dua matlamat ini, aku sudah tiada masa utk berlengah-lengah & berehat, sebaliknya berusaha bersungguh-sungguh dengan mengaplikasikan gerak-kerja harian aku kepada tindakan tanpa gagal.



QUOTE HIS SISTER
























“Saya tanya Ammar, kenapa termenung. Dia kata hati dia dah terpaut pada bumi Syam (Syria), dia nak bantu Syria, sedih sangat tengok Syria macam nie dan kalau Allah izinkan dia nak mati Syahid di Syria. Malam tue berhampiran hospital tersebut dua roket dijatuhkan menyebabkan hospital tersebut bergegar. Esok awal pagi saya tersedar dari tidur dan tengok Ammar baru sudah mandi. Pelik sebab air sangat sejuk! Saya tanya Ammar kenapa mandi awal2 pagi macam nie? Dia cakap Allah bagi ‘Hadiah’ dalam mimpi dia. Subhanallah, Dan kerana itu rakan2nya di Turki sebut bahawa Ammar ini adalah syahid yang tertangguh kerana Allah dah pertemukan Ammar dengan `Bidadari dalam mimpinya di Syria. Allah tangguhkan kesyahidan dia bukan di Syria tetapi di Turki, bumi dimana Ammar menadah ilmu. Subhanallah, Ammar telah bertemu penciptaNya”. -Syahrir Azfar Al-Halabi (Sahabat Ammar)

Semoga semangat dan kerja buatnya menjadi dorongan kepada sahabat-sahabat lain yang terlibat dalam misi kemanusiaan di Bumi Syam, Syria. Insya'Allah aktivis-aktivis lain akan meneruskan jasa baktinya disana.

Gambar ini diambil di dalam sebuah ambulans dalam perjalanan keluar daripada bumi Syria menuju Turki pada September 2013 yang lepas.





Assalam.
 Buat anakanda Muhammad Al Hafiz
(Muhammad bin Ahmad Zahid),
tiada kata yg dpt dilafazkn melainkan terima kasih atas perkongsian ini... dArIpADA mAK cik ina, pAKcik Ahmad Azam Ab Rahman sekeluarga.


#letsfollowammar

Cerita tentang Allahyarham Akhi Ahmad Ammar.

Bismillah...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Oleh kErAnA rAmai yg bErtanya dan ingin mngenali lebih dekat siapa
 Al-Marhum Ahmad Ammar Bin Azam yg baru2 ini mnggemparkn ummah dENgAn pemergian beliau mEnghadap Ilahi. Maka sAyA sEbAgAI sahabat sEpengajian beliau di Turki bErasa bErtanggungjwab uNtUk mEmperkenalkAn serta
mem 'promote' kAn sEgAlA kebaikan yANg beliau pErnah lakukAn sEmasa hayatnya mudah2an ia dikira ilmu brmanfaat yg dtinggalkan beliau
(yANg mana pahalanya bErterusan sEhingga kiamat).
Harap kEpAdA siapa yANg baca,
baca lah smpAI tamat.

Maaf ia agak pnjang dan akan mngambil masa paling kurang 20 minit dgn bnyak ayat yg x trsusun.


Beliau Antara student MALAYsia tErawal ( beliau batch ke 2, sAyA ke-4 walaupun smpAI sEkArANg student mALAYsia dI Turki x smpAI 35 org pun) yg mElawan arus perdana apabila mEmilih Turki sEbAgAI destinasi pEngajian setelah SPM.

 Sbb tu kami pggil beliau Abg Long. Agak aneh, seorang yg pernah dinobat sbAgAI pelajar kedua trbaik SPM 2010 di rmc dengan pencapaian 9A1 1A2 memilih untuk sambung di Turki, Negara yg sering dlabel sebagai Negara eropah yg 'sakit'.

patutnya beliau ke tempat yang lebih brprestij. dah la ambil Turki, ingatkn ambil medic ke, atau engineering, tengok2 ambil sejarah, bidang yg sering diambil oleh student gred C dan D,

sejarah Uthmaniyyah plak tu. MashaAllah.

 Bila pertama kali saya tanya beliau knapa pilih Turki dan ambil sejarah. Jawapan beliau "Turki ni dulu pernah jadi pusat Dunia Islam 600 tahun, xde kuasa dunia yang lagi lama daripad a tu, Negara lain pun respect n tunduk dgn Turki, knapa kita x bngga, tu sejarah kita. kita boleh kmbalikn balik sejarah tu.

lepas tu kita ni da blajar tinggi2 last2 org yang belajar lebih2 kurang plak control kita. sbb tu ana ambil sejarah". Cukup trsentak dgn jawapan tajam beliau.


Beliau seorang yang sangat pendiam, tapi sekali beliau cakap, smua orang nak dengar dan akan ingat apa yang beliau cakap. Beliau juga sangat susah nak gelak ketawa, tapi sekali beliau ketawa semua orang ingat bila dan apa yang buat beliau ketawa. Beliau jangan haraplah nak bercakap dengan perempuan, sangat kekok kalau beliau dalam situasi tersebut. pernah sekali beliau bawa student malaysia overseas yang datang cuti di Turki dan kebetulannya perempuan, oleh kerana beliau malu nak bagi tahu kat perempuan tersebut, beliau call seorang sahabat kami yg ambil master di Turki untuk tolong bagi tau perempuan tu apa yang dia nak bg tau. Padahal beliau ada depan perempuan tersebut. MashaAllah begitu sekali beliau menjaga dirinya.

Beliau seorang yang sangat rajin menolong, kalau ada program apa2 di rumah, beliau orang yang pertama smpai untuk bantu bentang tikar, sapu2, kadang2 masak dan hidangkan makanan. beliau jugalah yang last sekali balik sebab nak bantu gulung tikar, sapu2 balik, basuh pinggan dn bungkuskn makanan. Sungguh luar biasa akhlak serta tingkah laku beliau. Beliau sangat sopan santun, sangat berjaga2 ketika bertanya dan sangat berdisiplin. sebab beliau pernah cakap "dulu mase kecik2 memang kuat ah main2 tapi lepas masuk RMC memang kena train habis".

Saya cukup rapat dengan beliau dan keluarga beliau malah sy mngenali bapa beliau Haji Azam sudah 10 tahun. mana tidaknya masa first time saya ngaji depan orang umur 8 tahun, atas permintaan bapa beliau lah yang ketika itu masih Presiden ABIM, sejak itu lagi saya aktif dalam program ABIM dan WADAH sehingga kini. Sejak saya smpai di Turki,

kalau sabtu ahad, saya akan pergi ke rumah beliau dekat Fetih Mahallesi (hari2 lain saya di asrama Turki) ,mkan sama2, beliau masak, bersukan, berdiskusi smpai tulis kt whiteboard dan akan tidur di biliknya. antara cara beliau ialah sebelum tidur dan bangkit dari tidur, beliau akan tepuk tilam dan baca 3 surah Qul, pada masa tu saya ingat mungkin dari sekolah menengah lagi kot dia mcm ni.

Beliau sering tidur lewat kerana membaca buku (buku2 nya bnyak yang dah ghabak dan banyak tulisan menunjukkan yg memang beliau mmbacanya). Bulan lepas, saya diminta untuk bentang mngenai sejarah Uthmaniyyah di laman Universiti. Terbuka Anak Muda (UTAM), beliaulah yg saya jdkn rujukn utama. beliau pun bagi la buku2 dan article2 sebagai persediaan utk saya. Beliau juga cadangkn supaya setiap minggu mesti ada student yang akan present mngenai apa2 ikut bidang masing2.
 

Ketika Eid Adha yang lalu, kami (student Malaysia) brkumpul bersama2 selama seminggu. dalam seminggu tu ada 1 hari full program dari pagi sampai malam. kami dibahagi2 ikut kumpulan Dtakdirkn Allah, kumpulan saya diketuai oleh beliau. tapi yang lawaknya nama kumpulan saya yANg beliau bAgI.

oleh sEbAb beliau sANgAt suka Sultan Muhammed Al-Fatih, maka nama kumpULAN kami yANg beliau bAgI ialah 'Fatih Var M
ı?' yANg brmaksud Fatih ade ke? sgt kelakar sEbAb nama kumpULAN kami soalan. JAdI setiap kali nama kumpULAN kami dIpanggil, sEmua akan ketawa tErbahak2 tErmasuk kami dAn beliau sendiri. Tugasan kami adalah pERgI ke muzium Atatürk dn buat sEDIkit research. DAlAm muzium itu, beliau seolah2 jAdI penceramah apabila sEgAlA gambar2 yANg adA dAlAm muzium tErsebut beliau tErangkAn dENgAn detail lebih dArIpAdA petugas2 muzium trangkAn pAdA kami.

AdA sEkali tu time mAkan mAlAm dIrumahnya, beliau cErita pEngalaman beliau sEmasa mEngikuti misi kEmanusiaan dI Syria. Beliau kAtA,"Ana ni bukannya reti Arab". sEmua orANg yANg mEnyertai misi ini tahu bAhAsA arab dAn bila tentera Syria tAnya dArI mAna dAtANg, mErEkA jAwAb Syria (walaupun bukan sEbEnArnya). bIla smpAI turn beliau dItAnya, beliau jAwAb Maliziya, tErus x dApAt masuk. Alhamdulillah beliau brjaya jUgA cari jAlAn belakang dAn masuk pAdA waktu mAlAm sEcara Esmbunyi. SEbelum bEliau pERgI, beliau pErnAh kAtA "ana klu tENgOk pErempuan2 Turki ni mEsti rAsa mAcAm nAk kena kwen da ni, x tau sEbAb apa". ketika beliau bErmalam dI wad hospital Syria , beliau tErdENgAr bunyi bom yg sANgAt kuat, trus beliau mengucap dAn brsedia uNtUk syahid (kErAnA salah satu tujuan beliau ke Syria jUgA adAlah uNtUk syahid). kemudian x de apa2 brlaku beliau trus tidur. DAlAm tidurnya beliau brmimpi brtemu bidadari. Ketika hari terakhir beliau dISyria,
Selamat Tinggal Ammar! Abah dan Emak tahu kau bahagia di sana menemui Sang Penciptamu yg meminjamkan sementara kpd kami. Kami redha dan bersyukur atas takdir yg tiada siapa mampu menolaknya. Inilah yg terbaik utk Abah dan Mak. Mati itu permulaan kehidupan abadi dan hakiki. Nur Azlina


beliau adA brtanya dENgAn sEorang pemandu di Syria (kEbetulan driver tu boleh cAkAp inggeris skit2) "kEnapa pemuda2 kAt sini bErani betul dAn nAk syahid" driver tu jAwAb "pemuda kt sini da x pandang daH harta bEnda dan wanita2, diorANg sEMUA hAnya tUNggu syurga dAn bidadari syurga, sEbAb tu diorANg nAk syahid". Beliau pun ceritakan apa yANg beliau mimpi, driver tu kAt "awak ni boleh mati syahid ni".

Sekembalinya beliau ke Istanbul dENgAn sElamat, kami pun (psl baru habis baca buku 'Kemenangan yg Tertangguh oleh sdr Hasbie Muda) gelarkn beliau 'Syahid yANg TErtangguh'. Bila beliau cerita pAdA kami yANg beliau mimpi. kami sEmua gelak dan kata, "Anta ni kuat sANgAt bErgurau". Namun hari2 berikutnya beliau mEmAng bErubah, setiap kali beliau pAndang pErempuan, tiada apa2 yg drasainya. 'Ajeeb!!!


PErnah jUgA beliau minta pAdA sAyA, "Anta tOlONg ngaji time ana kawen nnti ye" sAyA pun jwb sAmbil tErsengheh "dah dkat ke? dENgAn orANg mAna?" Beliau jAwAb "ana mintak ayah ana carikn, ayah nAk cari org bosnia" kAtanya sAmbil bErseloroh. Beliau jUgA cAkAp "nAnti kAlAu  ana meninggal kt sini pun Anta tOlONg ngaji jUgA sIkit paling2 pun Qul huAllah pun ok la" sy pun jAwAb "x yah la ckp2 mAcAm tu".

{{HIS SISTER NABILA AZAM }}Never thought this would be the last conversation with him..When he told me that he wanted to be one of the shuhada' in Syria, I seriously thought that he was just simply saying it..Never crossed my mind that he was really meant it..now, with Allah's will, you are one of the shuhada' my dear Ammar..the shaheed who seek for knowledge n plan to share it with others..all of us are proud of u..  — with Nor SyikinNur Kamarina KamaruddinAnis Azwanis Sna and Ahmad Ammar.



#letsfollowammar

Masih lagi tentang Almarhum Ammar. Tak jemu rasanya bercerita tentang dia. 

Tadi, sengaja membuka peti mel antara saya dan Ammar di FB, bila tiba-tiba melihat 'Ammar' online di paparan chat FB sebelah kanan menggunakan mobile, mungkin keluarganya. 
Saya hampir tak perasan ketika berbual yang Ammar ada sebutkan tentang dia berjumpa bidadari yang saya sangkakan hanya gurauannya.

 Hakikatnya....

 — with Ahmad Ammar.





BEbErApA hari sEbElum beliau pergi mEnghadap Yang Maha Esa, kami bErtemu dAlAm satu majlis makan malam di Çamlıca. turut dhadiri oleh menteri pelancongan, Dato' Seri Nazri Aziz. KEbetulan bEbErApA hari sEbelum itu pula, sAyA bErkesempatan bErtemu dENgSn Menteri Luar Turki, Dr. Ahmet Davutoğlu (nAnti sy terangkn KEnapa sAyA selitkan nama Dr. Davut). Beliau tanya sAyA mAcAmAna bOleh jUmpA Dr. Davut sEbAb beliau nAk sANgAt jUmpA dENgAnnya. SAyA jwb Dato' Seri Anwar Ibrahim yANg bwk jUmpA mAsa dia dtg Beşiktaş hari tu. Beliau kAtA Dr. Davut seorang yANg sANgAt bijak. Gandingan EGD (Erdoğan, Gül, Davutoğlu) sAhAjA dah boleh gerunkn musuh2 Turki. PAdA mlm itu beliau bErcakap bAnyak lebih dArI biasa.

HasbunAllahu wani'mal wakeel, Wallahi x sAyA sangka2 itulah pErtemuan perpisahan kami di ardhillah ini kErAnA 2 hari sElEpAs itu, insan yANg sudah sAyA anggap sEpErtI abang dAn murobbi tElAh dIpanggil mEnghadap Tuhannya. Beliau pErgi meninggalkn kami dan ummah buat sElama2nya. Saat beliau ingin melintas dI jln raya, kaki beliau tErgelincir kErAnA jAlAn mEmAng agak licin, tErus dIlanggar sebuah ambulan kena bAhAgIAN bahu bEliau (faham2lah ambulan Turki laju mcmna). Kami trus ke hospital uNtUk urusan forensik. Ibu bapa beliau tiba dI airport pAdA besoknya dENgAn keadaan yANg ckup tenang (sy x pErnah melihat wajah setenang mErEkA yANg baru sAhAjA kehilangan seorang pErmata yANg lebih awal dIpanggil olehNya, malah beliau mErupAkn satu2nya anak lelaki dAlAm kEluarga).

SAyA masih x dApAt tErima hakikat ketika itu, ia sEpErtI mimpi. Setelah jenazah dmandikn, kelihatan peluh msih ad pd wajah beliau. Sy knal muka beliau time tidur dn begitu lah wajah yg sama pd ketika itu, mmng rasa mcm nk kejutkn je. Namun Allah lebih mnyayangi beliau.


Ketika jenazahnya d solatkn di Masjid Ayyub Al-Ansaari, ribuan yg hadir. Pd ketika itu, saya yakin beliau seorang yg tiada musuh.

Rakan2nya sama2 ponteng klas pAdA hari itu sEbAb lectureR2 pun x dAtANg univERSITI. smata2 uNtUk bErsama solatkAn jenazah beliau. Saat dIkebumikn di prkuburan Eyy
üp Sultan Camii, rAmai yANg x sangka beliau boleh dItempatkn dI situ (kErAnA pErkuburan tERSEbut jUgA adA maqam sahabat Rasulullah S.A.W, Abu Ayyub Al-Ansaari serta para mukminin yANg lain, jAdI agak luar biasa kAlAu orANg yANg tiada kaitan dENgAn kErajaan tAmbahan pula foreigner uNtUk dItempatkAn dI situ) MasyaAllah. Ketika itu, kwan2 univ. beliau turut mmakai lencana gambar beliau pd pakaian masing2. Dlm video ini, sbnrnya bukan sy djemput utk bAcA surah Al-Ikhlas (x sEpErtI yg tErtera dlm video), tApI sayalah yANg minta utk baca. Sy ckap dEkat Hoca bAhAwA Al-Marhum pErnah minta sAyA bAcA pAdA msa ini. SAyA pun baca surah Al-Ikhlas sEbAnyak 3 kali (dlm video tu kali prtama), kali ke2 dan ke 3 sy sebak dan x dpt menahan air mata yg mengalir mengenangkn pErmintaan beliau smasa hayatnya yANg pAdA masa itu sAyA fikir beliau brgurau. setelah selesai urusan pengkebumian, bapa beliau jUmpA dAn kata pAdA sy smbil senyum "nnti bAcA lama2 lg", sy tErdiam, hati sAyA kata pAkcik ni x rAsa sedih ke, sAyA lebih emosi dArI bapa beliau ketika itu.

PAdA keesokan harinya, bapa beliau mEndApAt pAnggilan telepon dArI Dr. Davut yANg turut mEngucapkan takziah. SubhanAllah, siapa sangka org yg teringin sANgAt beliau nAk jmpA sAmasa hidup tApI x bErkesempatan. Namun saat beliau pergi turut mndApAt pengetahuan orANg itu. BEbErApA hari yANg lalu, fakulti beliau dI UnivERSITI. Marmara tElAh menanam  pokok yANg dberi nama sEmpena nama beliau. Papan utama dI Marmara UnivERSITI tertera "AHMET AMMAR, B
İZ ÇOK SEVİYORUZ" yANg brmaksud " Kami amat merinduimu Ahmad Ammar". Bapa beliau tatkala melihat suasana tErsebut kata pAdA sAyA sAmbil mEnggeleng kepala "ini bukan anak yANg pkcik didik ni, mesti adA org lain yg didik dia smpAI ke tahap ini."

Last skali sblum beliau pergi, status terakhir beliau d FB surah Taubah ayat 111 yg mana Allah bErfirman "Sesungguhnya Allah mEmbeli org2 mukminin, diri mErEkA serta harta mrk dENgAn syurga" cUkup mEmberi kesan kpd sesiapa sAhAjA yANg mEmbAcanya.



Sy redha beliau tetap telah pergi. hnya ilmu, nasihat dan smangat yg beliau tggalkn pd sy. kalau dulu org sebut Fatih var m
ı? pasti akan ketawa trbahak2, namun kini kalau dsebut lg, hnya wajah beliau yg akan dkenang dan air mata akan mngalir. Rmai diantara kami ingat apa yg jd pd beliau akan mnjadi kerisauan ibu bapa d luar utk mnghantar anak2 mrk ke Turki. Namun kuasa Allah rupa2nya beliaulah pncetus dan pembuka mata kpd masyarakat utk mula mngenal apa itu Turki dsamping mnjalinkn hubungan yg erat ntara Msia dan Turki.

Sungguh, beliau hebat,hebat, mmng hebat!!!. Moga dgn hnya menonton video ini rmai lg pemuda2 yg akan mengikut jejak wira uthmaniyyah ini. Sy pasti dan akan slama2nya mencemburui beliau. "Abg Long Ammar A
ğabey.Seni çok seviyorum". Doakan beliau dtempatkn brsama para mukminin.


Al-Faatihah.

MUHAMMAD BiN AHMAD ZAHiD
20/11/2013
İSTANBUL,TÜRKİYE

TRIBUTE




Kami menghantar anakanda kami ke bumi AlFateh bg mempersiapkannya untuk umat. Rupa2nya Allah mmpsiapknnya utkNYA.
"puan Azlina "







No comments:

SAY ASSALAMUALAIKUM, MOGA ALLAH REDHA

SAY ASSALAMUALAIKUM, MOGA ALLAH REDHA
Tutorials">box


Shoutbox

Followers















MATA PENA








saya sayang mak abah




















































ALLAHU ALLAH











MATA PENA










NAFS





SHAHIDA AMIRA ISMAIL
INTERNATIONAL ISLAMIC COLLEGE
DIPLOMA IN ISLAMIC CONTEMPORARY
SHAHIDA AMIRA ISMAIL
INTERNATIONAL ISLAMIC COLLEGE
DIPLOMA IN ISLAMIC CONTEMPORARY
~PART TIME QASEH GOLD DISTRIBUTOR, PRODUCT SUNNAH NUTRITION FOOD



















♥ SYUKRAN JAZILAN YA UKHTANA WA SHABAB! ♥

AMMAR


Perkuburan Eyub Sultan tempat Ammar disemadikan mengadap Laut Golden Horn. Tanah perkuboran yg menempatkan lebih 60 para sahabat nabi, awliya, panglima Uthmaniyyah dan orang ternama. Takdir ALlah, Dato Bandar Eyub beri pengecualian rakyat Malaysia pertama ini. SubhanA ALLAH !!!!

klik like untuk update daripada ayahanda dan ibunda

BELIAU https://www.facebook.com/letsfollowammar?directed_target_id=0:

LINK USTAZ HASRIZAL (youtube)sini  (website)sini

"mungkin permata ini telah pergi, namun, akan ada seorang susuk insan semangat kobar memburu syahid dan habiskan pengajian islam di turki satu hari nanti...

GPTD: Ahmad Ammar Dalam Kenangan (1993 - 2013)

1993-2013 ahmad ammar ahmad azam  <<<---------TEKAN UNTUK VIDEO BAHASA MELAYU

(coretan puan nur azlina)


Aku ingin menjadi SEJARAWAN PERANTAU


Semasa membelek catatan-catatan tulisan tangan anakanda Ahmad Ammar di dalam buku-buku notanya yang saya & ayahandanya bawa pulang tempohari, terjumpa catatan tentang visi & misi beliau: 


1) Akan menziarah serta mengkaji ketamadunan & kekayaan Sejarah Bangsa, Negara Turki & kerajaan-kerajaan yang pernah diasaskan oleh mereka."...ingin menjadi SEJARAWAN PERANTAU.

2) Meskipun tumpuan 100% kpd penguasaan akademik, tumpuan kpd ilmu rohani & agama tidak boleh diabaikan. Sehubungan dengan itu, bagi memastikan ketenangan jiwa, hubungan dengan Sang Pencipta dikekalkan, Risalah An-Nur tulisan Ustaz Badiuzzaman Said Nursi adalah penawar terbaik untuk semua ini.

Maka, jika aku berjaya memahami dan menguasai kitab RISALAH AN-NUR, aku akan cuba menyebarkannya ke setiap negara yg akan aku pergi di samping melakukan kajian sejarah.


2) Meskipun tumpuan 100% kpd penguasaan akademik, tumpuan kpd ilmu rohani & agama tidak boleh diabaikan. Sehubungan dengan itu, bagi memastikan ketenangan jiwa, hubungan dengan Sang Pencipta dikekalkan, Risalah An-Nur tulisan Ustaz Badiuzzaman Said Nursi adalah penawar terbaik untuk semua ini. 


Maka, jika aku berjaya memahami dan menguasai kitab RISALAH AN-NUR, aku akan cuba menyebarkannya ke setiap negara yg akan aku pergi di samping melakukan kajian sejarah.


Ya, sesungguhnya untuk mencapai kedua-dua matlamat ini, aku sudah tiada masa utk berlengah-lengah & berehat, sebaliknya berusaha bersungguh-sungguh dengan mengaplikasikan gerak-kerja harian aku kepada tindakan tanpa gagal.



QUOTE HIS SISTER
























“Saya tanya Ammar, kenapa termenung. Dia kata hati dia dah terpaut pada bumi Syam (Syria), dia nak bantu Syria, sedih sangat tengok Syria macam nie dan kalau Allah izinkan dia nak mati Syahid di Syria. Malam tue berhampiran hospital tersebut dua roket dijatuhkan menyebabkan hospital tersebut bergegar. Esok awal pagi saya tersedar dari tidur dan tengok Ammar baru sudah mandi. Pelik sebab air sangat sejuk! Saya tanya Ammar kenapa mandi awal2 pagi macam nie? Dia cakap Allah bagi ‘Hadiah’ dalam mimpi dia. Subhanallah, Dan kerana itu rakan2nya di Turki sebut bahawa Ammar ini adalah syahid yang tertangguh kerana Allah dah pertemukan Ammar dengan `Bidadari dalam mimpinya di Syria. Allah tangguhkan kesyahidan dia bukan di Syria tetapi di Turki, bumi dimana Ammar menadah ilmu. Subhanallah, Ammar telah bertemu penciptaNya”. -Syahrir Azfar Al-Halabi (Sahabat Ammar)

Semoga semangat dan kerja buatnya menjadi dorongan kepada sahabat-sahabat lain yang terlibat dalam misi kemanusiaan di Bumi Syam, Syria. Insya'Allah aktivis-aktivis lain akan meneruskan jasa baktinya disana.

Gambar ini diambil di dalam sebuah ambulans dalam perjalanan keluar daripada bumi Syria menuju Turki pada September 2013 yang lepas.





Assalam.
 Buat anakanda Muhammad Al Hafiz
(Muhammad bin Ahmad Zahid),
tiada kata yg dpt dilafazkn melainkan terima kasih atas perkongsian ini... dArIpADA mAK cik ina, pAKcik Ahmad Azam Ab Rahman sekeluarga.


#letsfollowammar

Cerita tentang Allahyarham Akhi Ahmad Ammar.

Bismillah...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Oleh kErAnA rAmai yg bErtanya dan ingin mngenali lebih dekat siapa
 Al-Marhum Ahmad Ammar Bin Azam yg baru2 ini mnggemparkn ummah dENgAn pemergian beliau mEnghadap Ilahi. Maka sAyA sEbAgAI sahabat sEpengajian beliau di Turki bErasa bErtanggungjwab uNtUk mEmperkenalkAn serta
mem 'promote' kAn sEgAlA kebaikan yANg beliau pErnah lakukAn sEmasa hayatnya mudah2an ia dikira ilmu brmanfaat yg dtinggalkan beliau
(yANg mana pahalanya bErterusan sEhingga kiamat).
Harap kEpAdA siapa yANg baca,
baca lah smpAI tamat.

Maaf ia agak pnjang dan akan mngambil masa paling kurang 20 minit dgn bnyak ayat yg x trsusun.


Beliau Antara student MALAYsia tErawal ( beliau batch ke 2, sAyA ke-4 walaupun smpAI sEkArANg student mALAYsia dI Turki x smpAI 35 org pun) yg mElawan arus perdana apabila mEmilih Turki sEbAgAI destinasi pEngajian setelah SPM.

 Sbb tu kami pggil beliau Abg Long. Agak aneh, seorang yg pernah dinobat sbAgAI pelajar kedua trbaik SPM 2010 di rmc dengan pencapaian 9A1 1A2 memilih untuk sambung di Turki, Negara yg sering dlabel sebagai Negara eropah yg 'sakit'.

patutnya beliau ke tempat yang lebih brprestij. dah la ambil Turki, ingatkn ambil medic ke, atau engineering, tengok2 ambil sejarah, bidang yg sering diambil oleh student gred C dan D,

sejarah Uthmaniyyah plak tu. MashaAllah.

 Bila pertama kali saya tanya beliau knapa pilih Turki dan ambil sejarah. Jawapan beliau "Turki ni dulu pernah jadi pusat Dunia Islam 600 tahun, xde kuasa dunia yang lagi lama daripad a tu, Negara lain pun respect n tunduk dgn Turki, knapa kita x bngga, tu sejarah kita. kita boleh kmbalikn balik sejarah tu.

lepas tu kita ni da blajar tinggi2 last2 org yang belajar lebih2 kurang plak control kita. sbb tu ana ambil sejarah". Cukup trsentak dgn jawapan tajam beliau.


Beliau seorang yang sangat pendiam, tapi sekali beliau cakap, smua orang nak dengar dan akan ingat apa yang beliau cakap. Beliau juga sangat susah nak gelak ketawa, tapi sekali beliau ketawa semua orang ingat bila dan apa yang buat beliau ketawa. Beliau jangan haraplah nak bercakap dengan perempuan, sangat kekok kalau beliau dalam situasi tersebut. pernah sekali beliau bawa student malaysia overseas yang datang cuti di Turki dan kebetulannya perempuan, oleh kerana beliau malu nak bagi tahu kat perempuan tersebut, beliau call seorang sahabat kami yg ambil master di Turki untuk tolong bagi tau perempuan tu apa yang dia nak bg tau. Padahal beliau ada depan perempuan tersebut. MashaAllah begitu sekali beliau menjaga dirinya.

Beliau seorang yang sangat rajin menolong, kalau ada program apa2 di rumah, beliau orang yang pertama smpai untuk bantu bentang tikar, sapu2, kadang2 masak dan hidangkan makanan. beliau jugalah yang last sekali balik sebab nak bantu gulung tikar, sapu2 balik, basuh pinggan dn bungkuskn makanan. Sungguh luar biasa akhlak serta tingkah laku beliau. Beliau sangat sopan santun, sangat berjaga2 ketika bertanya dan sangat berdisiplin. sebab beliau pernah cakap "dulu mase kecik2 memang kuat ah main2 tapi lepas masuk RMC memang kena train habis".

Saya cukup rapat dengan beliau dan keluarga beliau malah sy mngenali bapa beliau Haji Azam sudah 10 tahun. mana tidaknya masa first time saya ngaji depan orang umur 8 tahun, atas permintaan bapa beliau lah yang ketika itu masih Presiden ABIM, sejak itu lagi saya aktif dalam program ABIM dan WADAH sehingga kini. Sejak saya smpai di Turki,

kalau sabtu ahad, saya akan pergi ke rumah beliau dekat Fetih Mahallesi (hari2 lain saya di asrama Turki) ,mkan sama2, beliau masak, bersukan, berdiskusi smpai tulis kt whiteboard dan akan tidur di biliknya. antara cara beliau ialah sebelum tidur dan bangkit dari tidur, beliau akan tepuk tilam dan baca 3 surah Qul, pada masa tu saya ingat mungkin dari sekolah menengah lagi kot dia mcm ni.

Beliau sering tidur lewat kerana membaca buku (buku2 nya bnyak yang dah ghabak dan banyak tulisan menunjukkan yg memang beliau mmbacanya). Bulan lepas, saya diminta untuk bentang mngenai sejarah Uthmaniyyah di laman Universiti. Terbuka Anak Muda (UTAM), beliaulah yg saya jdkn rujukn utama. beliau pun bagi la buku2 dan article2 sebagai persediaan utk saya. Beliau juga cadangkn supaya setiap minggu mesti ada student yang akan present mngenai apa2 ikut bidang masing2.
 

Ketika Eid Adha yang lalu, kami (student Malaysia) brkumpul bersama2 selama seminggu. dalam seminggu tu ada 1 hari full program dari pagi sampai malam. kami dibahagi2 ikut kumpulan Dtakdirkn Allah, kumpulan saya diketuai oleh beliau. tapi yang lawaknya nama kumpulan saya yANg beliau bAgI.

oleh sEbAb beliau sANgAt suka Sultan Muhammed Al-Fatih, maka nama kumpULAN kami yANg beliau bAgI ialah 'Fatih Var M
ı?' yANg brmaksud Fatih ade ke? sgt kelakar sEbAb nama kumpULAN kami soalan. JAdI setiap kali nama kumpULAN kami dIpanggil, sEmua akan ketawa tErbahak2 tErmasuk kami dAn beliau sendiri. Tugasan kami adalah pERgI ke muzium Atatürk dn buat sEDIkit research. DAlAm muzium itu, beliau seolah2 jAdI penceramah apabila sEgAlA gambar2 yANg adA dAlAm muzium tErsebut beliau tErangkAn dENgAn detail lebih dArIpAdA petugas2 muzium trangkAn pAdA kami.

AdA sEkali tu time mAkan mAlAm dIrumahnya, beliau cErita pEngalaman beliau sEmasa mEngikuti misi kEmanusiaan dI Syria. Beliau kAtA,"Ana ni bukannya reti Arab". sEmua orANg yANg mEnyertai misi ini tahu bAhAsA arab dAn bila tentera Syria tAnya dArI mAna dAtANg, mErEkA jAwAb Syria (walaupun bukan sEbEnArnya). bIla smpAI turn beliau dItAnya, beliau jAwAb Maliziya, tErus x dApAt masuk. Alhamdulillah beliau brjaya jUgA cari jAlAn belakang dAn masuk pAdA waktu mAlAm sEcara Esmbunyi. SEbelum bEliau pERgI, beliau pErnAh kAtA "ana klu tENgOk pErempuan2 Turki ni mEsti rAsa mAcAm nAk kena kwen da ni, x tau sEbAb apa". ketika beliau bErmalam dI wad hospital Syria , beliau tErdENgAr bunyi bom yg sANgAt kuat, trus beliau mengucap dAn brsedia uNtUk syahid (kErAnA salah satu tujuan beliau ke Syria jUgA adAlah uNtUk syahid). kemudian x de apa2 brlaku beliau trus tidur. DAlAm tidurnya beliau brmimpi brtemu bidadari. Ketika hari terakhir beliau dISyria,
Selamat Tinggal Ammar! Abah dan Emak tahu kau bahagia di sana menemui Sang Penciptamu yg meminjamkan sementara kpd kami. Kami redha dan bersyukur atas takdir yg tiada siapa mampu menolaknya. Inilah yg terbaik utk Abah dan Mak. Mati itu permulaan kehidupan abadi dan hakiki. Nur Azlina


beliau adA brtanya dENgAn sEorang pemandu di Syria (kEbetulan driver tu boleh cAkAp inggeris skit2) "kEnapa pemuda2 kAt sini bErani betul dAn nAk syahid" driver tu jAwAb "pemuda kt sini da x pandang daH harta bEnda dan wanita2, diorANg sEMUA hAnya tUNggu syurga dAn bidadari syurga, sEbAb tu diorANg nAk syahid". Beliau pun ceritakan apa yANg beliau mimpi, driver tu kAt "awak ni boleh mati syahid ni".

Sekembalinya beliau ke Istanbul dENgAn sElamat, kami pun (psl baru habis baca buku 'Kemenangan yg Tertangguh oleh sdr Hasbie Muda) gelarkn beliau 'Syahid yANg TErtangguh'. Bila beliau cerita pAdA kami yANg beliau mimpi. kami sEmua gelak dan kata, "Anta ni kuat sANgAt bErgurau". Namun hari2 berikutnya beliau mEmAng bErubah, setiap kali beliau pAndang pErempuan, tiada apa2 yg drasainya. 'Ajeeb!!!


PErnah jUgA beliau minta pAdA sAyA, "Anta tOlONg ngaji time ana kawen nnti ye" sAyA pun jwb sAmbil tErsengheh "dah dkat ke? dENgAn orANg mAna?" Beliau jAwAb "ana mintak ayah ana carikn, ayah nAk cari org bosnia" kAtanya sAmbil bErseloroh. Beliau jUgA cAkAp "nAnti kAlAu  ana meninggal kt sini pun Anta tOlONg ngaji jUgA sIkit paling2 pun Qul huAllah pun ok la" sy pun jAwAb "x yah la ckp2 mAcAm tu".

{{HIS SISTER NABILA AZAM }}Never thought this would be the last conversation with him..When he told me that he wanted to be one of the shuhada' in Syria, I seriously thought that he was just simply saying it..Never crossed my mind that he was really meant it..now, with Allah's will, you are one of the shuhada' my dear Ammar..the shaheed who seek for knowledge n plan to share it with others..all of us are proud of u..  — with Nor SyikinNur Kamarina KamaruddinAnis Azwanis Sna and Ahmad Ammar.



#letsfollowammar

Masih lagi tentang Almarhum Ammar. Tak jemu rasanya bercerita tentang dia. 

Tadi, sengaja membuka peti mel antara saya dan Ammar di FB, bila tiba-tiba melihat 'Ammar' online di paparan chat FB sebelah kanan menggunakan mobile, mungkin keluarganya. 
Saya hampir tak perasan ketika berbual yang Ammar ada sebutkan tentang dia berjumpa bidadari yang saya sangkakan hanya gurauannya.

 Hakikatnya....

 — with Ahmad Ammar.





BEbErApA hari sEbElum beliau pergi mEnghadap Yang Maha Esa, kami bErtemu dAlAm satu majlis makan malam di Çamlıca. turut dhadiri oleh menteri pelancongan, Dato' Seri Nazri Aziz. KEbetulan bEbErApA hari sEbelum itu pula, sAyA bErkesempatan bErtemu dENgSn Menteri Luar Turki, Dr. Ahmet Davutoğlu (nAnti sy terangkn KEnapa sAyA selitkan nama Dr. Davut). Beliau tanya sAyA mAcAmAna bOleh jUmpA Dr. Davut sEbAb beliau nAk sANgAt jUmpA dENgAnnya. SAyA jwb Dato' Seri Anwar Ibrahim yANg bwk jUmpA mAsa dia dtg Beşiktaş hari tu. Beliau kAtA Dr. Davut seorang yANg sANgAt bijak. Gandingan EGD (Erdoğan, Gül, Davutoğlu) sAhAjA dah boleh gerunkn musuh2 Turki. PAdA mlm itu beliau bErcakap bAnyak lebih dArI biasa.

HasbunAllahu wani'mal wakeel, Wallahi x sAyA sangka2 itulah pErtemuan perpisahan kami di ardhillah ini kErAnA 2 hari sElEpAs itu, insan yANg sudah sAyA anggap sEpErtI abang dAn murobbi tElAh dIpanggil mEnghadap Tuhannya. Beliau pErgi meninggalkn kami dan ummah buat sElama2nya. Saat beliau ingin melintas dI jln raya, kaki beliau tErgelincir kErAnA jAlAn mEmAng agak licin, tErus dIlanggar sebuah ambulan kena bAhAgIAN bahu bEliau (faham2lah ambulan Turki laju mcmna). Kami trus ke hospital uNtUk urusan forensik. Ibu bapa beliau tiba dI airport pAdA besoknya dENgAn keadaan yANg ckup tenang (sy x pErnah melihat wajah setenang mErEkA yANg baru sAhAjA kehilangan seorang pErmata yANg lebih awal dIpanggil olehNya, malah beliau mErupAkn satu2nya anak lelaki dAlAm kEluarga).

SAyA masih x dApAt tErima hakikat ketika itu, ia sEpErtI mimpi. Setelah jenazah dmandikn, kelihatan peluh msih ad pd wajah beliau. Sy knal muka beliau time tidur dn begitu lah wajah yg sama pd ketika itu, mmng rasa mcm nk kejutkn je. Namun Allah lebih mnyayangi beliau.


Ketika jenazahnya d solatkn di Masjid Ayyub Al-Ansaari, ribuan yg hadir. Pd ketika itu, saya yakin beliau seorang yg tiada musuh.

Rakan2nya sama2 ponteng klas pAdA hari itu sEbAb lectureR2 pun x dAtANg univERSITI. smata2 uNtUk bErsama solatkAn jenazah beliau. Saat dIkebumikn di prkuburan Eyy
üp Sultan Camii, rAmai yANg x sangka beliau boleh dItempatkn dI situ (kErAnA pErkuburan tERSEbut jUgA adA maqam sahabat Rasulullah S.A.W, Abu Ayyub Al-Ansaari serta para mukminin yANg lain, jAdI agak luar biasa kAlAu orANg yANg tiada kaitan dENgAn kErajaan tAmbahan pula foreigner uNtUk dItempatkAn dI situ) MasyaAllah. Ketika itu, kwan2 univ. beliau turut mmakai lencana gambar beliau pd pakaian masing2. Dlm video ini, sbnrnya bukan sy djemput utk bAcA surah Al-Ikhlas (x sEpErtI yg tErtera dlm video), tApI sayalah yANg minta utk baca. Sy ckap dEkat Hoca bAhAwA Al-Marhum pErnah minta sAyA bAcA pAdA msa ini. SAyA pun baca surah Al-Ikhlas sEbAnyak 3 kali (dlm video tu kali prtama), kali ke2 dan ke 3 sy sebak dan x dpt menahan air mata yg mengalir mengenangkn pErmintaan beliau smasa hayatnya yANg pAdA masa itu sAyA fikir beliau brgurau. setelah selesai urusan pengkebumian, bapa beliau jUmpA dAn kata pAdA sy smbil senyum "nnti bAcA lama2 lg", sy tErdiam, hati sAyA kata pAkcik ni x rAsa sedih ke, sAyA lebih emosi dArI bapa beliau ketika itu.

PAdA keesokan harinya, bapa beliau mEndApAt pAnggilan telepon dArI Dr. Davut yANg turut mEngucapkan takziah. SubhanAllah, siapa sangka org yg teringin sANgAt beliau nAk jmpA sAmasa hidup tApI x bErkesempatan. Namun saat beliau pergi turut mndApAt pengetahuan orANg itu. BEbErApA hari yANg lalu, fakulti beliau dI UnivERSITI. Marmara tElAh menanam  pokok yANg dberi nama sEmpena nama beliau. Papan utama dI Marmara UnivERSITI tertera "AHMET AMMAR, B
İZ ÇOK SEVİYORUZ" yANg brmaksud " Kami amat merinduimu Ahmad Ammar". Bapa beliau tatkala melihat suasana tErsebut kata pAdA sAyA sAmbil mEnggeleng kepala "ini bukan anak yANg pkcik didik ni, mesti adA org lain yg didik dia smpAI ke tahap ini."

Last skali sblum beliau pergi, status terakhir beliau d FB surah Taubah ayat 111 yg mana Allah bErfirman "Sesungguhnya Allah mEmbeli org2 mukminin, diri mErEkA serta harta mrk dENgAn syurga" cUkup mEmberi kesan kpd sesiapa sAhAjA yANg mEmbAcanya.



Sy redha beliau tetap telah pergi. hnya ilmu, nasihat dan smangat yg beliau tggalkn pd sy. kalau dulu org sebut Fatih var m
ı? pasti akan ketawa trbahak2, namun kini kalau dsebut lg, hnya wajah beliau yg akan dkenang dan air mata akan mngalir. Rmai diantara kami ingat apa yg jd pd beliau akan mnjadi kerisauan ibu bapa d luar utk mnghantar anak2 mrk ke Turki. Namun kuasa Allah rupa2nya beliaulah pncetus dan pembuka mata kpd masyarakat utk mula mngenal apa itu Turki dsamping mnjalinkn hubungan yg erat ntara Msia dan Turki.

Sungguh, beliau hebat,hebat, mmng hebat!!!. Moga dgn hnya menonton video ini rmai lg pemuda2 yg akan mengikut jejak wira uthmaniyyah ini. Sy pasti dan akan slama2nya mencemburui beliau. "Abg Long Ammar A
ğabey.Seni çok seviyorum". Doakan beliau dtempatkn brsama para mukminin.


Al-Faatihah.

MUHAMMAD BiN AHMAD ZAHiD
20/11/2013
İSTANBUL,TÜRKİYE

TRIBUTE




Kami menghantar anakanda kami ke bumi AlFateh bg mempersiapkannya untuk umat. Rupa2nya Allah mmpsiapknnya utkNYA.
"puan Azlina "







No comments:

GARDEN OF KNOWLEDGE

Pautan luar